Cel przedmiotu

Celem wykładu Elementy Przedsiębiorczości jest poszerzenie wiedzy studentów matematyki i informatyki o podstawowe pojęcia z zakresu prowadzenia działalności gospodarczej. Omówione zostaną następujące zagadnienia:

  • podstaw tworzenia strategii,
  • podstaw planu marketingowego,
  • podstawowej teorii zarządzania firmą,
  • podstaw tworzenia biznesplanów,
  • organizacji pracy – podział na projekty i procesy,
  • ogólnej wiedzy na temat form działalności gospodarczej w Polsce,
    • 1-os. DG, spółki cywilne, (role właścicieli, zalety i wady)
    • spółki prawa handlowego, (rola właścicieli, zarządu, rady nadzorczej, zalety i wady, ograniczenia)
  • podstaw księgowości:
    • KPiR,
    • pełna księgowość,
  • aspektów prawnych prowadzenia działalności gospodarczej.

Zasady zaliczania wykładu

  • sprawdzian pisemny w formie testu
  • system procentowy:
    • do 50% – ocena 2,
    • 50-59,9% – ocena 3,
    • 60-69,9% – ocena 3,5,
    • 70-79,9% – ocena 4,
    • 80-89,9% – ocena 4,5
    • 90-100 % – ocena 5,

Organizacja zajęć

  1. Przedmiot trwa jeden semestr.
  2. W semestrze odbędzie się 7,5 wykładów.
  3. Termin zajęć: Poniedziałek 11:45
  4. Harmonogram wykładów, o ile możliwe, jest ustalany z wyprzedzeniem
  5. Zajęcia nie odbywają się co tydzień, ale studenci zapisani na kurs powinni mieć każdy tydzień w terminie zajęć zarezerwowany przez dziekanat.

Plan wykładów

Zajęcia

Temat zajęć

Data

 1.

Blue Ocean Strategy (checklist)

21.02

 2. Projects vs Processess

20.03

 3.

Marketing Plan

10.04

 4. Marketing Plan 2 (link j.w.)  24.04
 5. Strategic management

15.05

6.

Entrepreneurship in Poland

29.05

 7. Accounting, legal + Sales 05.06
 8. Test

12.06

Bibliografia

  1. Blue Ocean Strategy, W. Chan Kim, R. Mauborgne,
  2. Foundations of IT Service Management, B. Orand, J. Villareal, 2011,
  3. This is Lean: Resolving the Efficiency Paradox, N. Modig, P. Ahlstrom,
  4. The Goal: A Process of Ongoing Improvement, E. M. Goldratt
  5. The Goal 2: It’s not luck, E. M. Goldratt
  6. The Ten Day MBA, 4th edition, Steven Silbiger,
  7. Strategic Management (2e), Frank T. Rothaermel
  8. Handlowanie to gra: od namawiania i żebrania do zaspokojenia potrzeb klienta, Wojciech Haman, Jerzy Gut, 1999
  9. The Psychology of Selling, Brian Tracy, audiobook
  10. Dystrybucja i sprzedaż, Heiko van Eckert, 2009